Leerpunten uit de coachingsavond presentaties

Leerpunten uit de coachingsavond presentaties

Op de coachingsavond van 1 juni 2021 zijn weer interessante onderwerpen besproken om de KIVI Ingenieurscoaches te helpen bij hun werkzaamheden in het ondersteunen van ingenieurs in hun opleiding en loopbaan.

Na een opening door de hoofdcoaches Loes Bliek en Gertjan Vermaas hebben Peter Kalishoek, Eveline de Jongh en Celina van den Bank lezingen gegeven. Zie het programma hieronder voor de onderwerpen.

Programma

19.00-19.05 uur Welkom door Loes Bliek, hoofdcoach
19.05-19.15 uur Kort overzicht van lopende activiteiten door Gertjan Vermaas, hoofdcoach
19.15-19.20 uur Introductie in de KIVI Community door Celina van den Bank, Business Developer/Sales KIVI-bureau
19.20-19.30 uur Wat kunnen de ingenieurscoaches betekenen voor studenten en jonge ingenieurs? door Celina van den Bank
19.30-19.35 uur Korte pauze
19.35-20.40 uur Interactieve sessies:

– “In elke ingenieur schuilt een verkoper” door ingenieurscoach Peter Kalishoek

– “Communicatie tijdens coaching” door hoofdcoach Eveline de Jongh

20.40-20.50 uur Napraten
20.50-21.00 uur

21.00 uur

Interactieve sessie KIVI Community

Afsluiting

Op het KIVI bureau wordt hard gewerkt om meer jongeren naar KIVI te trekken. Hiervoor zijn onder andere de communities opgericht. Celina vertelt hier meer over en trapt daarmee een serie van vier lezingen af.

Lezing 1: Introductie in de KIVI Community (+interactieve sessie)

Tijdens deze lezing gaat Celina dieper in op het waarom wat en hoe van de communities. De communities zijn er in eerste instantie op gericht om jongeren te trekken. Ook is het belangrijk om bestaande leden tevreden te houden. De community is een dynamische plek waar leden elkaar kunnen ontmoeten, samen kunnen werken aan projecten en waar de nieuwste informatie uit de ingenieurswereld wordt gedeeld binnen je eigen ‘clubje’.

Tijdens de interactieve sessie heeft Celina laten zien hoe laagdrempelig het is om op de Community iets te plaatsen. Regel blijft wel: inhoudelijke communicatie blijft in de besloten LinkedIn Groep van de coaches. Binnen de community ‘Coaching’ zijn tips & trics van harte welkom, zodat we van elkaar kunnen leren.

Lezing 2: Wat kunnen de ingenieurscoaches betekenen voor studenten en jonge ingenieurs?

Celina gaat in op de fases die jongeren doorlopen voordat ze binnen de Young Professional groep behoren. Hierin zijn voorbeeldvragen gesteld aan de hand van een case (Evelien), zodat de coaches zich kunnen inleven en voorbereiden op de toenemende stroom jonge ingenieurs die zich zullen beroepen op de coaching.

Lezing 3: In elke ingenieur schuilt een verkoper

Het boek “In 10 stappen succesvol verkopen voor technici” vertelt Peter Kalishoek meer over de commerciële toegevoegde waarde van de ingenieur in het verkoopproces. De belangrijkste waarde van de ingenieur in het verkoopproces is het vertrouwen leveren aan de klant. Zowel de verkoper als de ingenieur willen de beste oplossing voor de klant. Daarom is deze combinatie een hele sterke in verkoopgesprekken.

Maar pas op; een ingenieur praat ook graag over zijn passie en daarmee is de valkuil dat hij de klant verkoopt wat hij eigenlijk helemaal niet nodig heeft. Daarom is het zaak om de juiste vragen te stellen.

Het is een goede manier om op LinkedIn voor te bereiden

WIIFM (What’s In It For Me?) is belangrijk om te definiëren om de klant te helpen de koppeling te maken tussen zijn probleem en jouw oplossing. Daarvoor is het belangrijk om te inventariseren door middel van de juiste vragen. Welke problemen ondervindt de klant en welke problemen los jij op met jouw product of dienst?

Lezing 4: Communicatie tijdens coaching

Eveline trapt af met een vraag: Waarover zou jij iets meer willen horen? Theo Senden geeft aan dat hij graag zou willen weten hoe je samen met studieadviseurs ervoor zou kunnen zorgen dat er in de ontwikkeling van de student een continuïteit blijft. Deze vraag blijft voor nu even liggen omdat hij beter aansluit bij de Celina, hier wordt een volgende keer op teruggekomen.

Hoe zorg je ervoor dat een praatgrage coachee toch binnen de tijd met de juiste informatie de deur weer uit gaat?

Hoe haal je studenten uit de put (bijvoorbeeld door de coronacrisis) maar ook wanneer stuur je ze door naar de professional?

In lijn met het boek ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ en ‘…en dan nog wat’ van Paulien Cornelisse kaart Eveline aan hoe coaches moeten opletten op bepaalde woorden die de coachee gebruikt. Ook kaart ze aan dat het belangrijk is om door te blijven vragen en niet er vanuit te gaan dat je iemand écht begrijpt.

Welke woorden trekken jouw aandacht in gesprekken?

Vaak het stopwoordje ‘uh’ kan bijvoorbeeld duiden op te weinig voorbereiding.

Het stellen van de juiste vragen is een belangrijke. Vraag altijd om toestemming, bijvoorbeeld: “Vind je het goed als ik je feedback geef?” Andere voorbeelden zijn:

  • Open versus gesloten vragen
  • Feiten versus gevoel
  • Inhoudelijk versus context
  • Woorden versus beelden
  • 5x waarom (op een gegeven moment gaat de coachee zichzelf afvragen hoe het nou écht zit)

Een uitvinding van Eveline, de 5 T’s. Het gaat niet alleen om WAT je zegt, maar ook HOE.

  • Toon
  • Taal
  • Toelichting
  • Timing
  • Tactiek

3 reacties

  1. Goedenavond Celina,

    Dank ook voor jouw bijdrage en samenvatting. Ik was al wat aan het stoeien geweest met de Community en heb ook een aantal suggesties gedaan. Maar met jouw uitleg is het voor mij nog meer levend en levendig geworden.

    Nogmaals dank en tot later.

    Hartelijke groet,

    Harry van Ingen

Geef een antwoord

Hey engineer (to be)

Wat zou jij nog toegevoegd willen zien op onze site?
Meer content over Industrieel Ontwerp en Big Data
of is juist Civiele techniek jouw ding?!