Innovatie-competitie: denk mee over spoortrillingen

ProRail organiseert een innovatie-competitie voor ondernemers. We zijn op zoek naar innovatieve maatregelen aan de infrastructuur, die spoortrillingen helpen verminderen. Dit is nodig, want het vervoer per spoor neemt toe en tegelijkertijd wordt vaker bij het spoor gebouwd. Dit leidt tot een toename van hinder door spoortrillingen.

Meer treinen en meer huizen

Trillingshinder door spoorvervoer is een actueel probleem. Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Van passerende treinen. Of van werkzaamheden aan het spoor of station. Het ontstaan van trillingen én het effect van maatregelen zijn moeilijk te voorspellen. Spoorvervoer is belangrijk voor een duurzamere wereld. Er gaan komende jaren meer treinen rijden en treinen worden ook langer. Daarnaast wordt steeds vaker bij het spoor gebouwd. Zonder maatregelen zal de hinder door spoortrillingen toenemen.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voert ProRail de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen uit. Elke situatie vraagt om maatwerk. De samenstelling van de bodem, het soort trein, de belading ervan, de rails en het type woning spelen allemaal een rol.

Nieuws over Innovatieagenda Bronaanpak SpoortrillingenNieuws over Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen

Meer weten en slimme ideeën indienen?

Heb jij slimme, innovatieve oplossingen die spoortrillingen bij de bron verminderen? Doe dan mee en schrijf je in. Meer informatie vind je op deze pagina.

Klik hier voor het volledige nieuwsbericht.

Eén reactie

  1. MagLev lijkt met technisch heel geschikt om contactloos treinen te laten ‘rijden’ :-).
    Maar het oplossen van de trilling problemen moet natuurlijk wel goedkoop/betaalbaar (want anders wil er niemand meer met de trein). Met het toepassen van gelaste spoorstaven is het aantal excitaties al verlaagd.
    De bron on-ronde wielen zouden met een ABS mogelijk voorkomen kunnen worden zodat geen platte vlakken ontstaan bij sterk remmen. Toevoegen van inductief remmen met lineaire wervelstroomremmen als een soort MagBrake die bovenop de stalen rails aangrijpen geeft door een groot contactoppervlak flinke (nood) remkracht. Dit kost wel elektrische energie, terwijl elektrisch remmen via de motoren terugwinning van kinetische energie geeft.

Geef een antwoord

Hey engineer (to be)

Wat zou jij nog toegevoegd willen zien op onze site?
Meer content over Industrieel Ontwerp en Big Data
of is juist Civiele techniek jouw ding?!