Rotterdam krijgt grote fabriek voor waterstofbatterijen

De haven van Rotterdam krijgt de eerste grote Battolyser-fabriek ter wereld. Die gaat seriematig waterstofbatterijen maken, apparaten die met groene stroom naar wens een batterij kunnen opladen dan wel waterstof produceren.

Dat heeft het Nederlandse bedrijf Battolyser Systems vorige week bekendgemaakt. De beoogde fabriek gaat de stacks (een stack is een reeks cellen; elke cel bestaat uit een anode, kathode en een membraan) maken voor het unieke product van het bedrijf: een zogeheten waterstofbatterij, met de naam Battolyser®. ‘Die bestaat uit 250 cellen die met grote precisie in elkaar moeten worden gezet’, vertelt Mattijs Slee, CEO van Battolyser Systems.

Daarnaast gaat het bedrijf aan klanten het ontwerp leveren voor systemen om elektriciteit om te zetten in waterstof (elektrolyse), met een zuiverheid naar specificatie van de klant. ‘Battolyser Systems gaat zelf geen fabrieken bouwen voor de klant. Dat doen externe partijen.’

Accu én elektrolyser

Wat is een Battolyser precies? Denk daarvoor aan een accu enerzijds en anderzijds aan een elektrolyseapparaat. Voeg die twee concepten in je hoofd samen en je bent er: een Battolyser kan zowel elektriciteit opslaan in een accu als waterstof genereren met elektrolyse.

Daar zit iets slims achter. De Battolyser krijgt zijn stroom aangevoerd van windparken of zonneweiden. Is er wind of zon in overvloed, dan is er veel stroom en is de prijs laag. Op dat moment loont het niet om stroom te leveren aan het net en is waterstof produceren veel slimmer voor de eigenaar van de Battolyser. Met die waterstof kan later weer elektriciteit worden opgewekt of het gas kan dienen als grondstof voor de chemie.

Maar wanneer het niet waait, of bewolkt is, is er weinig duurzame stroomopwekking en is de prijs hoog. Op dat moment levert de Battolyser stroom aan het net, dat eerder was opgeslagen in de batterij. De waterstofbatterij is dus ‘best of both worlds’.

[…]

Voor het gehele bericht zie De Ingenieur https://www.deingenieur.nl/artikel/rotterdam-krijgt-grote-fabriek-voor-waterstofbatterijen

Of de website van Battolyser https://www.battolysersystems.com/

3 reacties

  1. Over de Battolyser technologie van https://www.battolysersystems.com/technology

    At the turn of the 20th Century, Thomas Edison invented a nickel-iron battery with the undesirable quirk of producing hydrogen…
    A century later Prof. Dr. Fokko Mulder and his research group at Delft University of Technology saw the combined use as battery and electrolyser as an advantage for the new age of renewable power, and invented a super-efficient integrated battery and electrolyser – the Battolyser®.

    Battolyser® can store and supply electricity as a battery. When fully charged it automatically starts splitting water into hydrogen and oxygen as an electrolyser with an outstanding efficiency of up to 92%.

    Battolyser® is extremely flexible and robust and can thus can arbitrage between power and hydrogen prices. For example, the battery function can monetize daily power imbalances whilst the produced hydrogen can monetize seasonal power imbalances and provide feedback to industries that cannot be electrified.

    The electrodes are nickel-iron that have been available since Edison’s times, combined with alkaline electrolysis technologies that are commercially available today with a proven track record of 20-30 years lifetime.

    The novel and ground breaking integration of these technologies remarkably improves performance, lowers cost and increases uptime.

  2. Voor het eerst heb ik alle forum bijdragen van Richard Overkamp gelezen. Petje af. Toch moet mij iets van het hart. In het Forum wordt gewezen op bestaande kennis en links naar interessante sites. Ik zou graag zien dat we in een forum ook plaats hadden voor zelf bedachte concepten. Al ongeveer 40 jaar geleden maakte ik mij druk voor een betere en efficiente opwekking van energie namelijk bij de brede maatschappelijke discussie over kernenergie. 5 jaar geleden werd een artikel van mij geplaatst in “” DE INGENIEUR”. Ik Heb ook enkele malen deelgenomen aan de “klimaatkamer” in Den Haag en daar ook een presentatie gegeven. Het zal daarom niet verbazen dat ik nogal wat kopij heb liggen. Ik zou daar graag iedereen die er wat van wil hebben deelgenoot maken. Ik ben inmiddels 81 en hoewel ik 40 jaar geleden mee geschreven heb aan een boek computerkunde is mijn kennis niet meer bij de tijd. Ieder die mijn schrijfsels wil hebben stuur ik deze per mail.
    Jan Brugman “jeanponthomme@gmail.com”
    Jan

  3. Beste @janbrugman , als test van de KIVI Community webtool heb ik bestaande internetberichten gebruikt. Met de leden van KIVI Elektrotechniek werkgroep EnergyNL2050 hebben we een eigen groep binnen LinkedIn gemaakt om interessant nieuws te verzamelen (de zoekfunctie van LinkedIn zijn nl. niet zo praktisch). Uit die berichten heb ik een selectiegebruikt.
    De werkgroep EnergyNL2050 heeft een eigen CO2-vrij energiesysteem voor de toekomst ontwikkeld. 2050 was daarbij de richtdatum en er zijn meerdere pdf documenten door de WG op http://www.kivi.nl/energieplan gepubliceerd. Het concept zou ook in 2040 kunnen werken, mits alle spelers in de NL Energiewereld ieder de bal de goede kant op spelen.
    Je schrijft over deelname aan Klimaatkamer. Was dat in het kader van het Klimaatakkoord?
    De energiewereld is heel sterk in beweging.Voor een 1e indruk van je visie zou ik het artikel in De Ingenieur willen lezen. Welk jaar en maand is het gepubliceerd?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hey engineer (to be)

Wat zou jij nog toegevoegd willen zien op onze site?
Meer content over Industrieel Ontwerp en Big Data
of is juist Civiele techniek jouw ding?!