Survey about the future of NEN9997-1

The NEN is working hard internationally on the finalization of the new Eurocode 7 for geotechnical engineering. Work on the corresponding national annex is also planned from this autumn, to have it ready when the complete set of Eurocodes comes into force in 2026.

Until now, the Eurocode 7 and the national annex have been brought together in the standard NEN9997-1. The question is whether we want to continue to do this in the same way from 2026. Three questions have been formulated from the NEN to gauge the opinion of the geotechnical community:

  • Do we have to bundle the Eurocode and the national annex again (for example in a NEN9997-1) or will a separate Eurocode and national annex suffice?
  • Do you have suggestions for improvements to the content, are there topics that are currently underexposed?
  • Do you have concrete ideas about how we can design a successor to NEN 9997-1? On paper or in a digital form and how?

 

You can complete the survey online in Google Docs.
If you would like to contribute with any content to the new national annexes, please contact the NEN.

6 reacties

  1. vraag 1: houden zoals het nu is, anders wordt het helemaal een dik boekwerk en in de vorm van huidige NEN9997-1 is prima (EC7 te algemeen)
    vraag 2: zeker, onlangs als rapporteur CUR236 Ankerpalen via CROW enkele suggesties aan NEN Geonormcie aangereikt, Jan v D heeft die brief
    vraag 3: in ieder geval op papier, maar daarnaast is digitaal ook okay; in dagelijkse werk is het veel handiger om papieren vbersie naast je te hebben liggen en snel daarin eea op te zoeken ipv weer via via in “het kastje” te moeten opzoeken

  2. vraag 1: heb een voorkeur voor een gecombineerd document, zoals de NEN 9997-1; doordat alle relevante informatie bij elkaar staat, wordt het gebruiksgemak flink verhoogd en worden fouten (door het niet op aanvullingen in de NB geattendeerd worden) voorkomen.
    vraag 2: op termijn zie ik graag dat EC7 en NEN 8707 tot een document worden gecombineerd; ook zie ik graag expliciete aandacht voor tijdelijke constructies zoals t.b.v. de realisatie/uitvoering van een werk (denk o.a. aan belastingfactoren).
    vraag 3: graag digitale en papieren versies naast elkaar beschikbaar hebben; in een digitale versie kan ik snel de tekst van een bepaling opzoeken; in een papieren versie is het vaak makkelijker zoeken naar een onderwerp waarvan ik zo 1-2-3 het artikelnr. niet weet, en kan ik makkelijker verbanden tussen bepalingen bekijken.

Geef een antwoord

Hey engineer (to be)

Wat zou jij nog toegevoegd willen zien op onze site?
Meer content over Industrieel Ontwerp en Big Data
of is juist Civiele techniek jouw ding?!